WEKO3
アイテム
学士課程全体を視野に入れた2年次教育のあり方について
https://otemae.repo.nii.ac.jp/records/188
https://otemae.repo.nii.ac.jp/records/18874e3afb7-9609-431d-a0ce-3f05b926499c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-01-28 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 学士課程全体を視野に入れた2年次教育のあり方について | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Second-year Experience in a four-year bachelor program | |||||||
言語 | en | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 初年次教育 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 2年次教育 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 社会人基礎力 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 必修科目 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | コミュニケーション能力 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | FIRST-YEAR_EXPERIENCE | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | SECOND-YEAR_EXPERIENCE | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | COMPULSORY_SUBJECTS | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | SOFT_SKILLS | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | COMMUNICATION_SKILLS | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
著者 |
石毛, 弓
× 石毛, 弓
|
|||||||
著者別名 |
Ishige, Yumi
× Ishige, Yumi
|
|||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | 現在、初年次教育の必要性は多くの大学で認識されている。では、次の学年である2年次においてどのような教育がなされるべきか。大学教育のベースとなる知識やスキルの習得を、はたして初年次だけで終えてしまってよいのか否か。本論はこの疑問について、2009年度から大手前大学が実施している2年次必修科目を実践を基に答えてゆくものである。初年次教育との連携を図りつつ、社会人基礎力の育成を念頭においた2年次必修科目の取り組みを通して、専門科目を教えない必修科目の必要性とそのあり方を考察する。 | |||||||
Abstract | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | The purpose of this paper is to examine the necessity of Second-year experience, which is not directly related to major subjects but teaches basic education at university. Today, the importance of First-year experience has been recognised by a number of universities. Then, it shall be the time for the discussion on whether Second-year experience is needed or not. According to this reason, I introduce the practice of Second-year experience at Otemae University in 2009. It is expected to be a contribution to the development of this new field. | |||||||
書誌情報 |
大手前大学CELL教育論集 en : Otemae University CELL journal of educational studies 巻 1, p. 17-20, 発行日 2009 |
|||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 大手前大学CELL教育研究所 | |||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 21855641 | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 4000000196 | |||||||
著者版フラグ | ||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |