WEKO3
アイテム
入学前から一貫した学士課程教育のための導入教育プログラムの実践
https://otemae.repo.nii.ac.jp/records/1493
https://otemae.repo.nii.ac.jp/records/149311d01277-927e-4df5-8b89-0df6bc005164
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
入学前から一貫した学士課程教育のための 導入教育プログラムの実践 (3.1 MB)
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-05-15 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 入学前から一貫した学士課程教育のための導入教育プログラムの実践 | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 導入教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 入学前学習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教職協働 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 部署間連携 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | FD/SD | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | introductory education program | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | preparatory education program | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | cooperation of teachers and staffs | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | cooperatopn among departments | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | FD/SD | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A practical study on introductory education for baccalaureate degree program | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
近藤, 伸彦
× 近藤, 伸彦× 高橋, 検一× 高村, 麻実× 寺田, 未来× 西尾, 信大× 西田, 和代× 吉川, 博行× 若山, 佳史 |
|||||
著者別名 |
KONDO, Nobuhiko
× KONDO, Nobuhiko× TAKAHASHI, Kenichi× TAKAMURA, Asami× TERADA, Miki× NISHIO, Nobuhiro× NISHIDA, Kazuyo× YOSHIKAWA, Hiroyuki× WAKAYAMA, Yoshifumi |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 大手前大学では、2000年代中盤からの大学教育改革において、多様な学生に対する教育の質保証のためのさまざまな取り組みのひとつとして、独自の導入教育プログラムを全学的に推進してきた。入学前から一貫した学士課程教育の導入部として、「学生の学び」を主眼とした明確なコンセプトにもとづく導入教育プログラムを志向し、その企画・運営プロセスにおいては多くの部署・教職員が連携してきた。数年にわたる試行錯誤を経て、学生に対する一定の成果が上がりつつあるほか、FD/SDとしての企画・運営という機能が生まれてきている。本稿では本導入教育プログラムに関連する背景や経緯、実施成果、マネジメント体制などについて、現場に携わってきた立場からまとめる。 | |||||
Abstract | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Otemae University has implemented an introductory education program through the whole university, which is one of quality assurance of education for students with high diversity. The university has aspired to make the program based on a clear concept of "students' learning" as the introductory part of the baccalaureate degree program consistent since pre-admission. Various teachers and staff have cooperated in the process of planning and the operation of the program. Through trial and error for several years, there have been some outcomes about the students, and the process of planning and operation has gradually been a kind of faculty development (FD) or staff development (SD). In this paper, we summarize the background, process, outcomes and management of the program from the position of the practitioner. | |||||
書誌情報 |
大手前大学CELL教育論集 en : Otemae University CELL journal of educational studies 巻 7, p. 017-030, 発行日 2017-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 大手前大学CELL教育研究所 | |||||
出版者(英) | ||||||
出版者 | Otemae University CELL Institute for Education Development | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 21855641 | |||||
NCID | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 4000000196 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |