WEKO3
アイテム
大学におけるビッグデータ・アナリティクスと教学IR
https://otemae.repo.nii.ac.jp/records/1169
https://otemae.repo.nii.ac.jp/records/116936bad80b-c5e4-4058-aa04-884c15bf69ca
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-07-06 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 大学におけるビッグデータ・アナリティクスと教学IR | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Big data analytics and Institutional Research for universities | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教育ビッグデータ | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ラーニングアナリティクス | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | アカデミックアナリティクス | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Educational data mining | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教学IR | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | educational big data | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | learning analytics | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | academic analytics | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | educational data mining | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | institutional research | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者 |
近藤, 伸彦
× 近藤, 伸彦
|
|||||||||
著者別名 |
KONDO, Nobuhiko
× KONDO, Nobuhiko
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 近年のICTの発展により、教育におけるビッグデータは現実的なものとして顕在化し、その活用により教育改善をおこなう試みが大きな注目を集めている。海外ではいち早く教育ビッグデータに対するアナリティクスの研究と実践が行われ、国内においてもその必要性が急速に認識されつつある。本稿では、大学における教育ビッグデータの活用について整理するため、種々のアナリティクスと教学IRに着目して、発展の経緯や、分野間の関係性などについてまとめる。さらに、大手前大学におけるアナリティクスや教学IRの現状と展望について述べる。 | |||||||||
Abstract | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | In the last decade, big data analytics in education has been an emerging area because of the rapid progress of ICT. The analytics of educational big data has received much attention as a promising approach to improve higher education. This paper focuses on the application of analytics for higher education and IR(Institutional Research), and summarizes the history and importance of these areas. It also introduces the current situation and results of analytics and IR at Otemae University. | |||||||||
書誌情報 |
大手前大学CELL教育論集 en : Otemae University CELL journal of educational studies 巻 6, p. 11-18, 発行日 2016-03-31 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 大手前大学CELL教育研究所 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2189-4027 | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |