@article{oai:otemae.repo.nii.ac.jp:00002318, author = {西村, 直子 and 中口, 尚始 and 高谷, 知史 and 中新, 美保子}, journal = {大手前大学国際看護研究所研究集録, Journal of Otemae University Institute of Global Nursing (JIGN)}, month = {Aug}, note = {目的:小児看護学実習期間中に学内シミュレーション実習と合同カンファレンスを取り入れた。これらを実施したことにより学生が経験した内容は何か、目標到達度がどう変化したのかを明確にする。 研究方法:A大学看護学科3年次生で小児看護学実習を履修し同意が得られた67名の実習終了後に提出されたレポートおよび目標到達度の自己評価を分析対象とした。レポートは質的演繹的研究方法を用いて分析した。 結果:シミュレーション実習を実習前に行った事前学習グループと、実習後に実施した事後学習グループの学びを比較した。シミュレーション実習および実習最終日の合同カンファレンスを通して、子どもの特徴に合わせる必要性、家族看護の重要性、場の状況に合わせた優先順位などの類似する学びが抽出された。 考察/結論:短期間の実習期間中に学生の学びを深める教育プログラムには、学生自身が事例を考えること、シミュレーション実習をとりいれること、実習後に振り返る時間を作ることの3点があげられることが示唆された。, Aim:This study aim was to evaluate what experiences third year nursing students had through introducing of simulation clinical practice and cooperative learning during Pediatric Nursing clinical attachment. Methods:Participants were 67 students who gave consent to agree joying the study. We analyzed essays students submit at the completion of the clinical attachment. Also, we analyzed students’ perception of goal attainment level. We used the deductive approach to analyze students’ essays. Results:There were two groups, one is did the simulation clinical practice prior to clinical attachment. Other is did the simulation clinical practice post clinical attachment. These two groups had similar experiences through simulation clinical practice and discussion session as a cooperative learning. They learnt important essence of pediatric nursing such as providing care based on characteristics of children, family centered nursing care, and prioritized care depends on the situation where children and families are. Discussion and Conclusion:These results suggest the education program of pediatric nursing clinical attachment should include that student think cases for simulation clinical practice on their own, simulation clinical practice during clinical attachment, and debriefing session post clinical attachment.}, pages = {1--10}, title = {小児看護学実習中に学内で実施したシミュレーション実習と合同カンファレンスから学生が得た学び ―事前・事後学内実習グループの学びの比較―}, volume = {4}, year = {2022}, yomi = {ニシムラ, ナオコ and ナカグチ, ヒサシ and タカタニ, サトシ and ナカニイ, ミホコ} }